درگاه (Portal) یک بازی ویدئویی تک‌نفره و معمایی است که توسط شرکت ولو ساخته شد و با دیگر بازی‌های جعبه نارنجی برای مایکروسافت ویندوز و ایکس باکس ۳۶۰ در ۹ اکتبر ۲۰۰۷ در استیم منتشر شد. نسخه‌ی کنسول پلی‌استیشن ۳ در ۱۱ دسامبر ۲۰۰۷ عرضه شد. پورت این بازی برای سیستم‌عامل‌های دیگری نیز منتشر شده است؛ از جمله اواس ده، لینوکس و اندروید.

درگاه به طور عمده شامل معماهایی است که باید با دورنوردی بازیکن و اجسام ساده‌ای با استفاده از «دستگاه دستی درگاه اپچر ساینس» حل شوند؛ این دستگاه می‌تواند دروازه‌هایی بین فضایی در بین دو سطح ایجاد کند.

شل (به انگلیسی: Chell) که بازیکن کنترل او را در دست دارد، با نظرات طعنه‌آمیز یک هوش مصنوعی به نام گلادوس (به انگلیسی: GLaDOS)، مخفف شکل حیات ژنتیکی و سیستم‌عامل دیسکی، به چالش کشیده می‌شود تا معماهایی را در مرکز غنی‌سازی اپچر ساینس با استفاده از اسلحه‌ی درگاه‌ساز کامل کند و در این بین به شل وعده‌ی دریافت کیک پس از کامل‌کردن تمامی چالش‌ها داده می‌شود.

مکانیک‌های منحصربه‌فرد بازی به بازیکن اجازه می‌دهد با استفاده از دروازه‌ها تکانه‌هایی را ایجاد کند که در رد کردن مراحل مختلف بازی با نام محفظه‌ی آزمایش (به انگلیسی: test chamber) باید دروازه‌هایی به صورت خلاقانه ایجاد شوند.

درباره بازی portal 1 :

این عنصر گیم‌پلی بر اساس مفهوم مشابهی از بازی Narbacular Drop برداشت شده است. بسیاری از اعضای تیم DigiPen Institute of Technology که بر روی بازی Narbacular Drop کار کرده بودند، برای ساخت درگاه به استخدام ولو درآمدند تا این عنوان بتواند دنباله‌ی معنوی موفقی بر بازی Narbacular Drop باشد.

علی‌رغم اینکه انتقاداتی به مدت‌زمان کوتاه و داستان محدود درگاه وارد شده بود، این بازی به عنوان یکی از اصیل‌ترین بازی‌های سال ۲۰۰۷ میلادی مورد تحسین قرار گرفت. این بازی برای اصیل‌بودن، گیم‌پلی منحصربه‌ فرد و داستان تاریکی که با دیالوگ‌های طنزآمیزش همراه بود، تحسین شد.

گلادوس، با صداگذاری نسخه‌ی انگلیسی توسط الن مکلین، به‌خاطر شخصیت‌پردازی بی‌نظیرش و آهنگ پایانی بازی به نام «هنوز زنده» (به انگلیسی: Still Alive) که توسط جاناتان کولتون برای این بازی نوشته شده بود، به‌خاطر اصیل‌بودن و پیچش داستانی طنزآمیز آن ستایش شد.

تا به حال حدود ۱۲ میلیون نسخه از این عنوان در استیم به فروش رفته است.

در اکتبر ۲۰۰۸ نسخه‌ای از مستقل از بازی به نام Portal: Still Alive در Xbox Live Arcade در دسترس کاربران کنسول اکس باکس ۳۶۰ قرار گرفت که علاوه‌بر گیم‌پلی اصلی بازی، ۱۴ مرحله‌ی جدید را نیز به بازی اضافه می‌کرد.

قسمت بعدی درگاه با نام درگاه ۲ در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و مکانیک‌های گیم‌ پلی جدید و حالت چندنفره‌ی گروهی را به بازی اضافه می‌کرد.  

 

حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای این بازی:

1.7 GHz Processor

512MB RAM

DirectX® ۸٫۱ level Graphics Card (Requires support for SSE)

Windows® ۷ (۳۲/۶۴-bit)/Vista/XP

Mouse, Keyboard, Internet Connection